Dopo la maturità e gli studi musicali si è diplomato in organo, composizione organistica e didattica della musica. Ha poi perfezionato gli studi di composizione con Aldo Clementi e Salvatore Sciarrino. Si è dedicato all'attività concertistica per poi affiancarla alla composizione e all'insegnamento presso il Conservatorio Santa Cecilia in Roma dove insegna dal 1992. Le sue composizioni sono classificabili nel genere della musica classica caratterizzate da una levità allusiva e con accenni di minimalismo. Le sue opere non vogliono apparire rivoluzionarie, né volutamente tese ad alcun superamento; spesso disattendono la simmetria delle proporzioni, e si inquadrano nello stile postmoderno. Nel 1997 viene eletto membro del Consiglio nazionale della Pubblica Istruzione, ove, tra l'altro, ha contribuito alla redazione del documento sull'educazione musicale nelle scuole, e vi rimane fino al suo scioglimento (2012).

Franco Antonio Mirenzi (born in Pizzoni, Italy on 13 March 1959) is an Italian composer and professor of music composition at Santa Cecilia Conservatory of Music in Rome. After high school, Mirenzi devoted himself to music graduating in organ, organ composition as well as music education at Santa Cecilia Conservatory of Music in Rome. He then attended the specialization lectures in music composition held by Aldo Clementi and Salvatore Sciarrino among others. Later he devoted himself to concert performances and music composition alongside the teaching of music composition at Santa Cecilia Conservatory of Music in Rome where he has been working since 1992. His compositions can be included in the classical music genre, characterized by an allusive lightness with signs of minimalism. Rather than being revolutionary, his works often disregard the harmony and balance of proportions and can be considered as belonging to a post-modern style. In 1997 he was appointed member of the Consiglio Nazionale della Pubblica Istruzione, where he contributed to the editing of the report on music education in schools. Mirenzi has published several essays on the topic of music education.